جولای 8th, 2019 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

5 سال پیشتر: دکتر دهقانی : تا زمانی که دانش به فناوری و ثروت تبدیل نشده باشد، علم لاینفع است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی‌به شکل عملیاتی، جهادی، حضوری و مسئله‌محور، به سمت دانشگاه فن‌آور حرکت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی‌دانشگاه آزاد اسلامی، کمیسیون تخصصی پنجمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی‌به صورت ویدئوکنفرانس با موضوع تحقیقات، فناوری و نوآوری با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌برگزار شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به موضوع برگزاری جلسه کمیسیون تخصصی پنجمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: این جلسه به منظور بررسی نقطه نظرات روسای واحدهای دانشگاه درخصوص آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایی است که در حوزه تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دانش به فناوری و ثروت تبدیل نشده باشد، علم لاینفع است. علم با تبدیل به ثروت سالم می‌تواند در خدمت رفاه و پیشرفت بشریت باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی‌به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور، از توانمندی‌های بالایی در نیروی انسانی و تجهیزات برخوردار است، اظهار داشت: این دانشگاه با پتانسیل‌های موجود، می‌تواند منشأ تحولات بزرگی در کشور باشد. ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری درواقع یک نوآوری است که می‌تواند طلایه‌دار یک موفقیت بزرگ برای دانشگاه باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌با تأکید بر لزوم حرکت به سمت دانشگاه فن‌آور، تصریح کرد: در صورتی که دانشگاه‌ها به سمت فن‌آوری حرکت کنند، نقش بسیار پررنگی در زندگی افراد جامعه خواهند داشت و تلاش در این جهت، یک وظیفه ملی، میهنی و دینی است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه فضای تحقیقاتی و فناوری باید در دانشگاه فضایی عملیاتی باشد نه صرفاً آیین‌نامه‌ای، بیان کرد: سعی داریم به شکل عملیاتی، جهادی، حضوری و مسئله‌محور و در قالب یک برنامه کلان، به سمت دانشگاه فن‌آور حرکت کرده و ظرف دو سال آینده ثروت‌های دانش بنیان برمبنای اقتصاد دانش بنیان، دانش و فناوری را برای دانشگاه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه، شیوه‌نامه و بخشنامه فقط ابزاری برای بهتر کار کردن است، اظهار داشت: از هر پیشنهادی که بتواند آیین‌نامه‌ها را در دانشگاه آزاد اسلامی‌ارتقا دهد، استقبال می‌شود.

دکتر دهقانی در این جلسه اظهارداشت: باید بین طرح‌های سرمایه‌گذاری و طرح‌های دانش بنیان تفاوت و مرز قائل شویم و این دو را از هم جدا ببینیم. باید فعالیت‌هایی که دانشجویان و اساتید به لحاظ علمی‌و آموزشی از آنها بهره نمی‌برند را به سمت معاونت توسعه مدیریت و منابع هدایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری ثروتمند است، گفت: ثروت ایران منابع طبیعی و نفت و گاز نیست؛ بلکه مسائل و مشکلاتی است که در صورت شناسایی و احصاء ثروت هنگفتی را نصیب کشور می‌کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌ادامه داد: باید با توجه به توان واقعی و پتانسیل‌های واحدهای دانشگاهی کار را شروع و از فعالیت‌های غیرمتمرکز پرهیز کنیم، چرا که در این صورت با تعدادی از طرح‌های ناموفق یا نیمه موفق رو به رو خواهیم شد. طرح‌های فناوری و نوآوری صرفاً درون دانشگاهی، طرح‌های معقول و منطقی نیستند.

دکتر دهقانی تأکید کرد: افرادی که در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌مشغول به کار می‌شوند باید از سوی مدیران با دقت، حساسیت و باوسواس انتخاب شده باشند. این معاونت نیاز به یک کارگزار سخت‌گیر، واقع نگر و امین نیاز دارد.

در این جلسه روسای واحد‌ها به صورت ویدئو کنفرانس به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص آیین نامه‌های دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری پرداختند.

گفتنی است که دکتر دهقانی اصالتا میبدی و از محله فیروزآباد است که چند ماهی است به عنوان معاون تحقبقات ،فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی‌کشور منصوب گردیده است.