ژانویه 20th, 2019 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

5 سال پیشتر: طرح تفصیلی میبد اما و اگرها/

یکی از پروژه‌های زیربنایی که اعضای پنجمین دوره شورای شهر میبد بدنبال آن هستند تصویب طرح تفصیلی شهر میبد است و این درحالی است که طرح جامع میبد دزر سال ۷۷ به تصویب رسیده است.

برای اطلاع بیشتر کاربران لازم است در ابتدای بحث تعریفی از طرح جامع و تفصیلی را داشته باشیم.

«طرح جامع» و «طرح تفصیلی» ۲ طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری است. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی‌مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه مواردو همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق به سازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردد.

این ۲طرح لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال از نظر روش کار، شیوه تهیه، مقیاس نقشه ها و نتیجه نهایی، تفاوت هایی با هم دارند. طرح جامع شهری، به منظور تدوین برنامه و تعیین جهات توسعه شهر و تامین نیازمندی های آن، بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه شهری در یک دوره ۱۰ساله و بر اساس طرح جامع ناحیه تهیه می شود.

طرح جامع به سفارش وزارت مسکن و شهرسازی و توسط مهندسان مشاور تهیه می شود و تصویب نهایی آن با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است. ولی بررسی و تصویب طرح های تفصیلی به عهده کمیسیون ماده ۵ هر استان است و در صورت مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع، مرجع نهایی تصویب، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود که در نتیجه تکلیف تمامی‌قطعات زمین را به لحاظ کاربری، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد.

بعبارت دیگر طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند ولی طرح تفصیلی جزئیات و کاربری‌های محله ای و منطقه ای را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد و به عنوان یک پلان باید اجرا شود.

با توجه به اطلاعات فوق باید بگوئیم که طرح جامع در سال ۷۷ به تصویب رسید و هر ۱۰ سال یکبار بر اساس وضع موجود و یا نیاز‌های آینده باید بروز رسانی گردد و در مورد شهر میبد طرح جامع باردیگر در سال ۸۶ بتصویب رسید که در نهایت در سال ۹۶ دوره ۱۰ ساله آن به اتمام رسیده و طبیعتا باید توسط اداره کل مسکن وشهرسازی تعیین تکلیف گردد با توجه به عزم شورای شهر پنجم با رایزنی با مسئولان مسکن و شهرسازی طرح تفصیلی تهیه شده در سنوات گذشته که به آن ایرادات فراوانی نیز وارد بود از پیمانکار تحویل گرفته شد و  هم اینک در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است و یک جلسه کارشناسی نیز برگزار گردیده است و باید برای تصویب به امضای مسئولان ارشد شهرستان برسد تا دوباره بر اساس نیازهای مطلوب طرح جامع بازنگری شود.

به هرحال از تمامی‌مسئولان بخصوص کارشناسان شهرداری درخواست اکید داریم که در بررسی و تصویب طرح تفصیلی کوتاهی صورت نگیرد و در نهایت منافع مردم و شهر را درنظر بگیرند.

گفتنی است تا کنون بابت این طرح قریب ۴۵۰ میلیون تومان به پیمانکار تهیه طرح تفصیلی پرداخت شده است.

 

تکمیلی: 

طرح جامع میبد در سال ۸۶ توسط مهندسین مشاور معماری و شهرسازی عرصه تهیه شده که شامل سه جلد مطالعات وضع موجود (بررسی منطقه، حوزه نفوذ، شناخت شهر)، تجزیه، تحلیل و استنتاج طرح و برنامه‌های پیشنهادی و ضوابط و مقررات اجرایی طرح جامع شهر میبد می‌باشد که این سه جلد را از لینک‌های زیر می‌توانید دانلود کنید.

جلدهای مربوط به طرح جامع میبد ۱۳۸۶:

جلد اول – مطالعات وضع موجود (بررسی منطقه، حوزه نفوذ، شناخت شهر)  

فصل اول: بررسی منطقه

  • مسائل جغرافیایی و اقلیمی

فصل دوم: بررسی حوزه نفوذ

  • بررسی حوزه نفوذ

فصل سوم: شناخت شهر

  • بررسی و شناخت شهر

جلد دوم – تجزیه، تحلیل و استنتاج طرح و برنامه‌های پیشنهادی    

فصل اول: تجزیه و تحلیل و استنتاج

  • نتایج مربوط به حوزه نفوذ
  • نتایج مربوط به شهر

فصل دوم: تهیه طرح و برنامه‌ها

  • تهیه طرح و برنامه‌های مربوط به حوزه نفوذ شهر (میبد)
  • تهیه طرح توسعه و عمران شهر (طرح توسعه کالبدی شهر)
  • تهیه برنامه‌های توسعه و عمران شهر (میبد)

جلد سوم – ضوابط و مقررات اجرایی طرح جامع شهر میبد

تعاریف
محتوای اصلی یا اساس طرح جامع شهر میبد
ضوابط و مقررات منطقه بندی عملکردهای شهری
ضوابط حوزه‌های فعالیتی در شهر
ضوابط مطلوب طراحی فضای شهری
منطقه ساماندهی توسعه شهری
دستورالعمل اجرایی کنترل و هدایت سطوح خدمات شهری
ضوابط و مقررات استفاده از اراضی در حریم شهر میبد
پیوست شماره ۱: قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها

لینک‌های دانلود طرح جامع تهیه شده در سال ۱۳۸۶ 
مطالعات وضع موجود

تجزیه و تحلیل و پیشنهادات

ضوابط و مقررات اجرایی

 

سابقه:

لینکهای دانلود طرح تهیه شده در سال ۱۳۷۷ 

وضع موجود

مطالعات منطقه ای وضع موجود

پیشنهادی (جلد اول)

پیشنهادی (جلد دوم)

ضوابط و مقررات پیشنهادی