ژانویه 9th, 2019 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

5 سال پیشتر: چگونه از سوانح رانندگی جلوگیری کنیم؟

در بیشتر سوانح رانندگی، راننده برای کنترل خودرو و مواجهه با حادثه تنها یک الی ۱٫۵ ثانیه فرصت عکس العمل و تفکر دارد اما اصلی‌ترین راه جلوگیری از سانحه پرهیز از شتاب‌زدگی و هرگونه عکس العمل نابجا حین رانندگی است.

امروزه خودروهای سبک و سنگین در انواع و اقسام مختلف قسمتی از زندگی و حلال مشکلات حمل و نقل ما هستند و به هر نحو بخش قابل توجهی از کار و امور زندگی ما از طریق آن‌ها انجام می‌گیرد.

بسیاری از امور و فعالیت‌های روزمره نیز به سبب وجود آن‌ها تسهیل شده و سرعت می‌گیرد به‌نحوی که قبل از هر چیز تهیه آن‌ها برایمان یک رویا شده و در این راستا کار و تلاش می‌کنیم. اما گاهی این خودروهای متنوع و خوش رنگ و لعاب بنا به دلایل، معایب و نواقصی در خود یا از سوی سرنشینان مسبب ناراحتی،خسارت و فقدان افرادی نیز بوده و هستند از این رو شناسایی عوامل تاثیر گذار در بروز سوانح رانندگی و کسب مهارت در مواجهه با سوانح باعث کاهش حوادث و افزایش امنیت در عبور و مرور خواهد شد که در این گفتار به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

۱- ترکیدن لاستیک و درآمدن چرخ

به هنگام ترکیدن لاستیک فرمان خودرو را محکم در دست بگیرید و پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اگر خودرو لیز می‌خورد به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید تا زمانی که خودرو به طور کامل در اختیارتان قرار گیرد سپس در اولین فرصت خودرو را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت کرده و نسبت به تعویض لاستیک آن اقدام نمایید. کنترل خودرو در شرایط درآمدن چرخ نیز مانند وضعیت ترکیدن لاستیک‌ها است و همان عکس‌العمل‌ها را باید انجام داد با این تفاوت که ثابت نگه داشتن فرمان در این وضعیت سخت‌تر است چون قطعه‌ای ثابت از خودرو با سطح جاده درگیر می‌شود و خودرو در همان جهت شروع به چرخش می‌کند.

۲- قفل شدن فرمان

به هنگام قفل کردن فرمان پا را از پدال گاز برداشته و هر چهار چراغ چشمک زن را روشن کنید تا وقتی‌که زمان مناسب برای استفاده از ترمز فرارسد یعنی زمانی که سرعت خودرو کاهش یافته است و در این هنگام با احتیاط و به آرامی‌ترمز کنید.

۳- نقص ترمز و کاهش قدرت توقف

اگر ناگهان سیستم ترمز دچار مشکل شد سعی کنید با چند بار متوالی فشار دادن پدال، ترمز را پر کنید تا دوباره فشار سیستم ترمزها به حالت عادی خود برگردد اگر این کار هیچ کمکی به شما نکرد از ترمز دستی و دنده سنگین یا دنده معکوس استفاده کنید.

۴- گیرکردن پدال گاز

در مواقعی که پدال گاز گیر کرده و دور موتور پائین نمی‌آید پنجه پای خود را زیر پدال گاز قلاب کرده و سعی کنید دنده را خلاص و ترمز کنید در هر حال اگر خودروی شما مجهز به فرمان هیدرولیک یا قفل فرمان است، سوئیچ را نبندید زیرا شما فرمان هیدرولیک را از دست می‌دهید و دیگر قادر به هدایت خودرو نخواهید بود از این‌رو به آرامی‌از جاده خارج و متوقف شوید.

۵- خروج چرخ از جاده

اگر چرخ‌های خودروی شما از جاده به سمت شانه راه منحرف شد، فرمان را یک‌باره برنگردانید، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و پس از کاهش سرعت به آرامی‌ترمز کنید.

۶- سقوط به داخل آب

خودرو معمولا در آب برای مدتی شناور می‌ماند و شما برای خارج شدن از خودرو قبل غرق شدن فرصت دارید در این مواقع کمربند خود را باز کنید و از پنجره خارج شوید. باز کردن درب خودرو باعث می‌شود که آب زیادی به داخل خودرو بیاید و خودرو واژگون شود. اگر خودرو قبل از اینکه شما خارج شوید غرق شد، به صندلی عقب بروید زیرا جلوی خودرو که سنگین‌تر است در آب فرو می‌رود و در عقب خودرو مخزن هوا تشکیل می‌شود. در این لحظه نفس بگیرید و از شیشه خارج شوید، وقتی بلند می‌شوید هوا در ریه‌های شما ذخیره می‌شود، اجازه دهید هوا با تنفس‌های کوتاه از بینی یا از لب‌ها خارج شود و سعی نکنید که هوا را به یک‌باره خارج کنید.

۷- نقص در سیستم روشنایی و کوری لحظه‌ای

اگر کاپوت خودرو ناگهان باز و یا دید شما به وسیله دیگر اشیاء مسدود شد، باید شیشه بغل را سریعا پایین بکشید تا جلوی خود را ببینید فلاشرهای خودرو را روشن کنید و با دقت خودرو را از جاده خارج و آن را پارک کنید. حال چنانچه هنگام رانندگی در شب در سیستم روشنایی و چراغ‌های خودرو خللی ایجاد شد با حفظ خونسردی براساس خط سفید وسط یا دو سمت جاده ماشین را هدایت کنید و با ملاک قرار دادن نور خودروهای رو به رو از انحراف به چپ و راست جلوگیری کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودرو را در شانه خاکی جاده متوقف سازید.

۸- عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی

بنا به گفته پژوهشگران رانندگانی که حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند و حتی کسانی که از هندزفری بهره می‌گیرند، دچار نوعی نابینایی در قدرت و میدان دید خود می‌شوند که بسیار خطرناک و حادثه آفرین است از این‌رو استفاده از تلفن همراه شش برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد پس همواره باید سعی شود از تلفن همراه به هنگام پارک و پس از توقف کامل استفاده کنیم.

تهیه و تنظیم: سرهنگ “علیرضا آدمی‌زاده”

پلیس راهور استان یزد