دسامبر 19th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

5 سال پیشتر: زبانزد استان یزد در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در جلسه مطالعات حوزه آبخیز ندوشن و توانمندسازی جوامع روستایی شهرستان میبد گفت: منابع طبیعی بستر توسعه و حیات هر کشوری است و استان یزد نیز به‌عنوان اجرای پروژه‌های متعدد در این حوزه زبانزد می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی‌فرمانداری میبد، جلسه مطالعات حوزه آبخیز ندوشن و توانمندسازی جوامع روستایی با حضور “فرزین خادمی” معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار، ” محمدرضا آخوندی ” مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، “محمد اسماعیلی” بخشدار بخش بفروئیه، “سید بهروز موسوی ” بخشدار بخش ندوشن و جمعی از مسئولین استان و شهرستان به‌منظور هماهنگی اجرای پروژه منارید ندوشن در سالن اندیشه فرمانداری برگزار شد.

“فرزین خادمی” معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندارمیبد در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیتی که این سند به‌ویژه در بخش اشتغال و تعیین ظرفیت‌های روستاها دارد، درخواست همکاری از سوی ادارات و ارگان‌های شهرستان به‌خصوص با تعیین نمایندگانی در منطقه ندوشن که شناخت کافی از آن مکان‌دارند، کرد.

“محمدرضا آخوندی” مدیرکل منابع طبیعی استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه منابع طبیعی بستر توسعه و حیات هر کشوری است، گفت: مردم استان یزد از دهه‌های گذشته تابه‌حال مشارکت و انسجام خوبی در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی داشته‌اند.

محمدرضا آخوندی افزود: با توجه به خشک‌سالی‌ها و تغییر اقلیم صورت گرفته در دو دهه اخیر، اجرای پروژه‌هایی را می‌طلبد که سازگاری باکم آبی داشته باشد.

آخوندی در ادامه گفت: سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در نظر گرفته شد که از این میزان سهم استان یزد ۱۴ و سه‌دهم میلیارد تومان بود و حدود ۳۰ میلیارد ریال آن برای شهرستان میبد با توجه به اهمیتی که ندوشن به‌عنوان قطب دامداری داشت، اختصاص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: با توجه به اینکه ندوشن با داشتن حدود ۴۴۰ هزار هکتار از مراتع استان یزد و حدود ۵۰ هزار واحد دامی، اشتغال‌زایی درزمینهٔ دامداری دارد و می‌طلبید که پروژه‌هایی در این شهر اجرا شود که می‌توان از این پروژه‌ها به چهار پروژه در بخش آبخیزداری، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب‌ها، ۲ پروژه در بخش مرتع و ۱ پروژه در توانمندسازی و ظرفیت‌سازی اشاره کرد که در حال اجرا است.

محمدرضا آخوندی همچنین ادامه داد: پروژه‌هایی با مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های دولتی به‌ویژه منارید نیز به شهر ندوشن با توجه به صبغه‌ای که از گذشته داشته، تعمیم داده‌شده که در سایه انسجام و انجام یک کار تیمی‌می‌تواند تحول عظیمی‌در سطح شهرستان میبد ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت پویشگران فروغ پرداز مجری طرح مطالعاتی آبخیزداری ندوشن با ارائه توضیحاتی گفت: حرکت به سمت توسعه پایدار نیاز به برنامه‌ای مدون و دقیقی دارد که در آن منابع مدیریت جامع و مدیریت یکپارچه رعایت شده باشد و همچنین ارگان‌ها و نهادهای زیر ربط نیز بتوانند با هماهنگی و یکپارچگی رسیدن به‌سوی هدف موردنظر را تسهیل نمایند.

موسوی هدف از نشست را ارائه نقطه نظرات و پیشنهادها از سوی همه دستگاه‌ها وادارات عنوان کرد تا تدوین سند توسعه با رعایت جامع‌نگری صورت گیرد.