نوامبر 29th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

5 سال پیشتر: بمناسبت هفته معلولین عنوان شد: ۱۲ مرکز غیر دولتی به معلولان در میبد ارائه خدمات می کنند

سید محسن فلاح ریاست محترم بهزیستی میبد به مناسبت گرامیداشت هفته معلولین در گفتگویی دوستانه با خبرنگار ما در این خصوص به سئولات ما پاسخ داد که این گزارش به شرح ذیل می‌باشد

جناب آقای فلاح ضمن تبریک این هفته به زحمت کشان و خدمتگزاران به جامعه معلول در ابتدا اگر امکان دارد معلولیت را تعریف کنید؟ به چه کسانی معلول گفته می‌شود؟

به هر نوع نواقصی چه مادرزادی چه در حین زندگی شامل حوادث ترافیکی،حوادث محیط کارکه در آن فرد دچار معلولیت شود.معلولین ۵دسته تقسیم می‌شوند: جسمی‌حرکتی ،نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و روانی مزمن

تعداد معلولین شهرستان میبد چقدر است؟

در بهزیستی شهرستان میبد در حال حاضر  ۲۸۰۰  پرونده به ثبت رسیده  معلولیت دارد.این معلولیت‌ها ی تحت پوشش  جسمی‌– حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی می‌باشد.که بیشتر این معلولیت‌ها شامل جسمی‌_حرکتی و ذهنی می‌باشد.

دستگاههای متولی ارائه خدمات به معلولین  چه کسانی هستند؟

ارائه خدمات  به معلولین و ثبت این خدمات در بانک اطلاعاتی به طور کلی متولی امور معلولین بهزیستی می‌باشداما دستگاههایی هم هستند که در این امر درگیر هستندمثلا در خصوص مناسب سازی شهرداری،فرمانداری،نظام مهندسی،شورای ترافیک،راهنمایی و رانندگی و….  همکاری خوبی با بهزیستی داشته اند.

خدمات ارائه شده به معلولین را توضیح دهید؟

فعالیتهای  اداره  بهزیستی برای افراد معلول:

  • پیشگیری از معلولیتها (ژنتیک،غربالگری معلولیتها،پیشگیری سطوح ثانویه،ثالثیه و ….)
  • حمایتهای حوزه مسکن واشتغال
  • ایجاد و توسعه مراکز و موسسات غیر دولتی و جلب مشارکت آحاد مردم و بهره مندی بیشتر معلولان و حمایت و نظارت بر اینگونه مراکز و استانداردسازی حدمات به معلولان
  • شناسایی و نیاز سنجی و تعیین الگوی خدمات توانبخشی بر اساس طبقه بندی بین المللی معلولیت ICF ،اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR با هدف شناسایی ،پیشگیری از معلولیتهای ثانویه و ثالثیه ،آموزش فرد و خانواده ،بهره گیری از پتانسیل‌های فرابخشی در ارائه خدمات و ….
  • فعالیت کمیته‌های تخصصی توانبخشی و بهره گیری از نظرات کارشناسان تخصصی در ارائه خدمات و وسایل و تجهیزات نوین و کارامد توانبخشی و توانپزشکی،خدمات تخصصی چون کاشت حلزون،ارتزها و پروتزها،نرم افزارهای مورد نیاز و موثر جهت معلولین
  • خریدخدمات و یاارائه فعالیتهای تخصصی توانپزشکی وتوانبخشی دولتی وغیر دولتی شامل خدمات فیزیوتراپی،کاردرمانی،گفتاردرمانی ،بینایی وشنوای شناسی،روانشناسی،آرمون‌های هوشی،خدمات ارتوپدی فنی،هنردرمانی معلولان،توانبخشی حرفه ای
  • حمایتهای آموزشی(کمک هزینه‌های تحصیلی،دانشجویی
  • کمک هزینه‌های مناسب سازی منزل کمک هزینه مناسب سازی وسایل حمل و نقل شخصی معلولان
  • پرداخت حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی ، پرداخت کمک هزینه توانبخشی مستمر،پرداخت کمک هزینه‌های موردی
  • فعالیتهای اردویی،زیارتی سیاحتی و فوق برنامه با محوریت تشکل‌ها و مراکز و موسسات غیردولتی و با حمایت و نظارت سازمانی ،فعالیتهای هنری (تئاتر،موسیقی،نقاشی و…..)
  • ارائه طرحهای تخصصی ویژه شامل خدمات دندانپزشکی معلولان، حمایتهای تخصصی بیماران متابولیک و در راس آنها بیماری PKU و..
  • شناسایی و ارائه خدمات به کودکان اوتیسم
  • برپایی نشست‌ها و جلسات تخصصی با سایر دستگاهها و نهادها (مانند شوراهای مناسب سازی و سالمندان استانی و شهرستانی و ….)
  • اجرای برنامه‌های آگاهسازی،اطلاع رسانی،بسیج تشکل‌های مطالبه گر معلولان جهت اجرایی شدن قوانین و حقوق افراد دارای معلولیت و برابر سازی فرصت‌ها از جمله ایاب و ذهاب ،دسترسی،اشتغال که مهمترین و اساسی ترین عامل در خودکفایی و اتقلال فردی و اجتماعی معلولان می‌باشد.

تشکلات خاصی  از معلولین در شهرستان میبد وجود دارد؟

هم اکنون بیش از۱۶  سال ازفعالیت تشکل جامعه معلولین  شهرستان می‌گذرد که چندین سال است این انجمن در زمینه تاکسیرانی، طرح مراقبین در منزل،برگزاری کارگاههای آموزشی پیشگیری از معلولیت‌ها،مهارتهای زندگی و … فعالیت دارد.این موسسه همچنین دارای سالن ورزشی جهت  استفاده معلولین میباشد.

در حال حاضر چند  مرکز غیر دولتی  زیر نظر بهزیستی میبد به معلولین خدمت می‌دهد؟

تاکنون ۱۰مرکز در حال خدمت به معلولین میباشد شامل ۲ مرکز ویزیت در منزل شامل: مرکز روانی شبنم وسالمندان حبیب ابن مظاهر،۲مرکز شبانه روزی شامل: شبنم و شقایق،۱مرکز مراقبین در منزل نجوا و۵مرکز روزانه شامل: سالمندان حبیب ابن مظاهر،جسمی‌حرکتی طنین،حرفه آموزی رشد،ذهنی سارینا و روانی شبنم میباشد.

تحصیلات معلولین در چه سطحی میباشد؟

سطح سواد معلولین در شهرستان میبد نسبتا خوب است. مادرحال حاضر نابینایی با مدرک دکتری از دانشگاه تهران داریم.چند نابینا ی حافظ قرآن کریم داریم. و در معلولیت‌های جسمی‌و شنوایی معلولین با مدرک فوق لیسانس نیز داریم.

بزرگترین مشکل معلولین از نظر شما چه مساله ای میباشد؟

یکی مشکل اشتغال و توانمندسازی و حفظ عزت نفس معلولین،یکی دیگر عدم باور کردن معلولین توسط آحاد جامعه و دیگری بی توجهی یا کم توجهی برخی ادارات، نهادها، کارخانجات و شرکتها در به کارگیری افراد معلول و بحث مناسب سازی اماکن عمومی  برای این عزیزان میباشد.

برنامه‌هایی که به مناسبت گرامیداشت این هفته ۱۲لغایت ۱۶ آذرماه در نظر گرفته شده است ؟

مصاحبه ریاست اداره باسایت‌ها و مطبوعات،دیدارمسئولین مراکزباحضرت آیت ا…اعرافی امام جمعه محترم شهرستان، برگزاری جشن معلولین باهمکاری کلیه مراکزتوانبخشی،بازدیدازکلیه مراکزتوانبخشی غیردولتی توسط مسئولین شهرستان، تقدیراز دانش آموزان معلول، رایگان شدن سرویس ایاب و ذهاب معلولین با هماهنگی شهرداری از برنامه‌های اجرایی در طول این هفته۱۰لغایت ۱۶آذر خواهد بود.

سخن آخر:

مردم جامعه ما مساله مشاوره ژنتیک را جدی بگیرند ودر کنار آن به مسائلی که باعث معلولیت می‌شود از جمله عدم رعایت نکات ایمنی( نبستن کمربند،کلاه ایمنی،  مباحث ترافیکی و…..  را جدی بگیرند.

ومسئولین این باور داشته باشند که معلولین نیاز به ترحم ندارند ومعلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال و مناسب سازی اماکن این عزیزان همه مسئولین همکاری لازم داشته باشند