سپتامبر 26th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

6 سال پیشتر: رئیس بهزیستی میبد: شاهدآمارسالمندی هستیم

رئیس بهزیستی میبد به مناسبت گرامیداشت آغاز هفته ناشنوایان(۲تا۸مهرماه) و به مناسبت آغاز هفته سالمندی (۳تا۹مهرماه) اظهار داشت:باتوجه به رویکردجهانی و افزایش سن امید به زندگی درجهان و هم چنین در کشورمان،روزبه روزشاهدآمارسالمندی هستیم که ضرورت داردکه برنامه ریزان جامعه به سمتی حرکت کنندکه نیازهاوملزومات سالمندان را هم دربحث تکریم سالمندان براساس آموزه‌های دینی و درسایر مسائل زندگی فراهم نمایند.

فلاح شعارجهانی سالمندان را((گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان)) ذکرکرد وگفت: از مهمترین موضوعات در مقوله سالمندی راسالم سالمند شدن،برخورداری سالمندان از بضاعت مالی،استفاده از تجربیات آنها،ایجادامنیت لازم برای سالمندان در محیط زندگی و دسترسی لازم به تمام خدمات شهری،مراقبتهای خانگی و تکریم سالمندان،عنوان کرد.

فلاح با اشاره به عناوین روزهای این هفته ،برخی از برنامه‌های هفته تکریم سالمندان در شهرستان را برگزاری همایش سالمندان درسالن فرمانداری،مراسم عزاداری حسینی ویژه سالمندان زن در مرکز حبیب ابن مظاهر در ماه محرم،اجرای مسابقات گوناگون دربین سالمندان،اجرای برنامه ورزشی و تفریحی باحضورسالمندان، دیدارمسئولین و بازدیداز منزل چندین سالمندو تقدیراز آنها عنوان کرد.

سیدمحسن فلاح بابیان اینکه هم اکنون ۹۰۰ نفرسالمند تحت پوشش اداره بهزیستی می‌باشد طرح ویزیت درمنزل را مهمترین خدمت جهت این عزیزان برشمرد.وی ازدیگرخدمات، به طرح مراقبین منزل اشاره کردوگفت:دراین طرح عمدتاخدمات توانبخشی وآموزشی به سالمندان ارائه می‌شود.وی مهمترین رویکردبهزیستی دراین حوزه راسوق دادن سالمندان به سمت مراکز روزانه سالمندی به جای مراکزنگهداری شبانه روزی ذکرکردکه یکی از این مراکز مرکز حبیب ابن مظاهر((س)) می‌باشدکه در شهرستان درزمینه‌های آموزشی،فرهنگی،ورزشی و… به۸۵نفر ازسالمندان خدمات ارائه می‌دهد.

به گفته رئیس بهزیستی میبدتوزیع لوازم کمک توانبخشی و ارائه خدمات توانبخشی نیز به صورت عمومی‌برای سالمندان مراجعه کننده به بهزیستی ازدیگرخدمات ارائه شده به این عزیزان میباشد.

وی فزود: درحال حاضرمهمترین مشکلات سالمندان بحث مناسب سازی اماکن وخیابانها میباشد که امیدواریم با همکاری مسئولین شهرستان این مورد در شهرستان رفع گردد.

فلاح دربخش دیگری ازسخنانش نیزدوم تا هشتم مهرماه مصادف با هفته ناشنوایان برشمرد وشعار این هفته را ((زبان من  بشناس! تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم)) عنوان کرد.

وی ادامه داد:درحال حاضربیش از ۲۰۰ناشنوا وکم شنوا تحت پوشش بهزیستی میبد قرار دارند و از خدماتی شامل گفتار درمانی، تربیت شنوایی، سمعک و باتری آن، کمک هزینه کاشت حلزون به مددجویانی که نیاز به کاشت حلزون دارند، تامین هزینه‌های گفتار درمانی و غیره برخوردارند.

رییس اداره  بهزیستی  شهرستان میبدخاطر نشان کرد:به طور متوسط سالیانه برای دو مددجو کاشت حلزون انجام شده که کمک هزینه آن ازطرف بهزیستی پرداخت می‌شود. همچنین مرکزتحقیقات ژنتیک میبدخدماتی درراستای پیشگیری از معلولیتها ازجمله شنوایی ارائه می‌دهدوبا توجه به اینکه هزینه این آزمایشات زیاد می‌باشد،اداره بهزیستی کمک هزینه این آزمایشات رابه خانواده‌ها پرداخت می‌کند.سید محسن فلاح در ادامه به خانواده‌ها توصیه داشت:جهت پیشگیری ازکم شنوایی و ناشنوایی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مشاوره قبل از بارداری به خصوص اگر فرد ناشنوایی در فامیل وجود دارد، صورت گیرد. وی درموردتحصیل ناشنوایان اظهارداشت: ناشنوایان ماننددیگرمعلولین، از خدمات کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی برخوردار می‌باشند.واز خدماتی دیگر مانند شغل و غیره بهره مند هستند.

رییس اداره بهزیستی میبدهمچنین افزود: بیش از۱۵۰۰ نوزاد در شهرستان در سال ۹۶ تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی باهمکاری بهزیستی میبد وبیمارستان امام جعفرصادق ((ع)( قرار گرفته اند که با شناسایی به موقع نوزادناشنوا وکم شنوا ومداخلات زود هنگام می‌توان ازبروز دیگر اختلالات درآنها پیشگیری کرد.