سپتامبر 9th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

6 سال پیشتر: امام جمعه میبد: اقتصاد تعاون، تامین کننده عدالت اجتماعی است

امام جمعه میبد در مراسم تجلیل از تعاونی‌های نمونه میبد گفت: در حوزه مردمی، اقتصاد تعاون علی رغم اینکه در برخی از موارد دشواری‌هایی نیز پیش رو دارد، تامین کننده عدالت اجتماعی همراه با ایجاد اشتغال است.

به گزارش روابط عمومی‌اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد: آیت الله اعرافی در مراسم تجلیل از تعاونی‌های نمونه میبد که با حضور مدیر کل تعاون، کار رفاه اجتماعی استان برگزار شد با بیان اینکه تعاون تسهیل کننده فعالیت کسانی است که به دلیل محدودیت منابع نمی‌توانند به تنهایی کار کنند گفت: اگر بخواهیم اقتصاد دوام پیدا کند باید به خود مردم واگذار شود و نهادها و دستگاه‌های دولتی باید ریل گذار و زمینه ساز رشد و پویایی اقتصاد بویژه در بخش تعاون باشند تا همه جامعه در عرصه اقتصاد فعال گردند که راهی جزء این نیز وجود ندارد.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه باید صادرات تولیدات جزء اولویت‌های خود تعاونی‌ها باشد تصریح کرد: تولید کنندگان داخلی بخصوص شرکت‌های تعاونی باید به دنبال خروج تولیدات خود از مرزها و صادارت آن به کشورهای دیگر باشند که این امر نیازمند کارهای علمی، آموزش‌های تخصصی، ارتباطات بین المللی و بسته بندی مناسب تولیدات داخلی می‌باشد.

آیت الله اعرافی تشکیل زنجیره تعاونی را عاملی بسیار مهم در افزایش ارزش افزوده تولیدات و جذب سهم بیشتر از بازارهای هدف عنوان و خاطر نشان کرد: با اتکا به ظرفیت‌های خوب میبد بویژه در بخش صنایع دستی و بومی‌و نگاه جامع به صنعت و تعاونی‌ها در کنار استفاده از نیروهای جوان، نخبه و تحصیل کرده به منظور ارتباط بیشتر علم و دانش با صنعت و بازار می‌توان در تشکیل تعاونی‌های علمی‌تر و فنی تر موفق بود که خوشبختانه در شهرستان میبد شاهد حضور این شرکتهای تعاونی هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ کار جمعی، روحیه مشارکت، هم گرایی و هم افزایی در بطن جامعه عمق پیدا کند گفت: هنوز در حوزه فرهنگ کارآفرینی تعاون، مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال ضعف داریم که نظام آموزشی باید بیش از وضع موجود به اینگونه آموزشها توجه نماید و هنرها، ابتکارات، نظام صحیح کارآفرینی در زمینه حِرَف  و مشاغل مختلف بویژه در بخش تعاونی را به نسل جوان آموزش دهد.

امام جمعه میبد به مشکل شرکت‌های تعاونی در جذب تسهیلات بانکی و مشکلات پیش رو این واحدها در حوزه مالیات اشاره و تصریح کرد: با وجود موانع موجود، نظام تسهیلات بانکی، نظام روانی نیست که باید این موضوع در دستور کار مسوولین قرار گیرد که اگر نظام تسهیلات روانتر شود،‌ با همه مشکلات پیش رو علاوه بر اینکه مشکل واحدهای تولیدی و تعاونی حل می‌شود امکان ایجاد صنایع و تعاونی‌های جدید نیز فراهم می‌شود. همچنین در حوزه دارایی نیز باید در چارچوب قانون انعطاف بیشتری صورت گیرد تا شاهد رفع مشکلات واحدهای تولیدی باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: زیلوی میبد به بازارهای اروپایی راه پیدا کرده است

در ادامه مدیر کل تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی استان نیز ضمن تبریک انتخاب چهار تعاونی از میبد در سیزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان گفت: در این دوره از جشنواره ۲۴ شرکت تعاونی در سطح استان به عنوان تعاونی برتر انتخاب شدند که شهرستان میبد با چهار شرکت تعاونی برتر بیشترین تعداد تعاونی‌های شهرستانی انتخاب شده را به خود اختصاص داده است و شرکت تعاونی نرگس پلیمر میبد نیز به عنوان شرکت تعاونی نمونه ملی انتخاب و طی مراسمی‌در تهران از این تعاونی تجلیل شد.

محمدحسین ریاحی با اشاره به اینکه زمان آن رسیده تا مدل تعاونی را به شکل تعاونی‌های دانش بنیان تغییر دهیم گفت: متاسفانه نگاهی که در سطح جامعه به تعاونی‌هاست بیشتر برای دهک‌های پائین جامعه است که باید این نگاه تغییر یابد و با تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان که از جمع شدن افراد نخبه، عالم و کارآفرین و اشتراک گذاشتن ایده و فکر خود می‌توانند تعاونی‌های موفقی داشته باشند توانمندی خود را در تمامی‌عرصه‌ها افزایش دهیم و این توانمندی جز با کار گروهی، همکاری و خِرد جمعی محقق نمی‌شود.

وی افزود: شرایطی که در حوزه اقتصادی و اجتماعی بر کشور حاکم است این نکته را به ما تذکر می‌دهد که باید خلاقانه و کارآفرینانه در جامعه حضور یابیم و با سرلوحه قرار دادن روشهای نوین و روز دنیا مثل برند سازی در شرکت‌های تعاونی و استفاده از تکینک‌های جدید، تکنولوژی روز و فارغ التحصیلان نخبه امکان رقابت پذیری در عرصه بین المللی و داخلی را ایجاد سازیم و تعاونی و محصول آن را به عنوان برند درجه یک معرفی نمائیم.

ریاحی با اشاره به اینکه در شهرستان میبد ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که در دنیا انحصاری است گفت: به عنوان نمونه زیلوی میبد که با حمایت آیت الله اعرافی و تلاش‌های صنعت گران این حوزه و شرکت تعاونی زیلوبافان میبد دوباره احیاء شد، امروز راه به بازارهای اروپایی پیدا کرده ومی‌توانیم با تلاش بیشتر به راحتی سهم خود را در عرصه رقابت بدست آوریم.

در ادامه این مراسم شرکت‌های تعاونی نیز به بیان مشکلات پیش رو و موانع موجود در اخذ تسهیلات بانکی و هزینه‌های مالیاتی اشاره و در پایان از شرکت تعاونی نرگس پلیمر، شرکت تعاونی دهیاری‌ها، شرکت تعاونی درب و پنجره سازان، شرکت تعاونی آموزشی و آزمون فن گستر، شرکت تعاونی خدماتی صنعتی استادان، شرکت تعاونی جهانگردی جاده ابریشم، شرکت تعاونی زیست فناور کوشای کویر، شرکت تعاونی تهیه و توزیع زیلوبافان، شرکت تعاونی مجتمع آلومین و شرکت تعاونی شیرینی جام شکر میبد به عنوان ۱۱ شرکت تعاونی نمونه شهرستان با اهداء تندیس، لوح تقدیر و هدایای غیرنقدی تجلیل شد.

لازم به ذکر است در سیزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان از چهار شرکت تعاونی نرگس پلیمر، دهیاری‌ها، درب و پنجره سازان و شرکت تعاونی آموزشی آزمون فن گستر میبد نیز به عنوان شرکت تعاونی‌های برتر استان تجلیل شد.