جولای 15th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

6 سال پیشتر: افتتاح مرکز مشاوره گلشن راز وآغاز اجرای طرح پیشگیری از معلولیت درخانواده های دو معلولیتی درشهرستان میبد

در چهارمین روز از هفته بهزیستی مرکز مشاوره گلشن راز و طرح تحقیقاتی ژنتیک خانواده‌های دومعلولیتی با حضور مدیر کل سازمان بهزیستی استان ومسئولین شهرستان میبد شروع به فعالیت کردند .

 

فلاح رئیس سازمان بهزیستی شهرستان میبد در جلسه اجرای طرح تحقیقاتی ژنتیک در خانواده‌های دومعلوایتی بیان داشت : با توجه به اینکه اجرای طرح تحقیقاتی ژنتیک در دستور کار قرار گرفت که شهرستان میبد به عنوان اولین شهرستان در اجرای طرح تحقیقاتی ژنتیک در خانواده‌های دومعلولیتی انتخاب شد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز ژنتیک شهرستان میبد یک مرکز منطقه ای و برای جنوب شرق کشور است گفت : این مرکز ژنتیک به عنوان یکی از مراکز اولویت شهرستان از طرف فرمانداری انتخاب شده است و مصمم هستیم دربحث پیشگیری نسبت به گذشته بیشتر کار فعالیت کنیم چرا که درحال حاضر سه هزار معلول داریم که ثبت بهزیستی شده است و انتظار می‌رود دو هزار معلول دیگر ثبت بانک جامع بهزیستی نشده اند . در چند سال اخیر بیشترین سقط جنین که با اجازه پزشک قانونی انجام می‌پذیرد.

 

دکتر عفتی در اجرای طرح تحقیقاتی ژنتیک خانواده‌های دومعلولیتی شهرستان میبد افزود : تمام ازدواج‌هایی که در استان شکل می‌گیرد با توجه به برنامه غربالگری است که تاکنون بالغ بر هفت هزار زوج از خدمات غربالگری بهره مند شده اند چرا که بحث پیشگیری نسبت به درمان دارای اولویت است واثر گذاری بالایی دارد. به اعتقاد ما ۵۰درصد از معلولیت‌ها عوامل ژنتیک در آن نقش دارد و۵۰درصد آن موارد محیطی در آن دخیل است .
وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان میبد یکی از چهار شهر کشور در اجرای طرح تحقیقات ژنتیک خانواده ای دو معلولیتی بیان داشت :در صورت وجود امکانات در بحث پیش.گیری وعدم استفاده از آن ظلم به جامعه است. خانواده‌هایی که دارای دو بیمار معلو.ل هستند این نشاندهنده عامل ژنتیک است وبرای عدم بروز معلولیت‌های بعدی باید آزمایشات ژنتیک گرفته شود .

 

دکتر عفتی با بیان اینکه یکی از ابعاد بهتر زیستن سلامت جامعه است گفت : خانواده‌هایی که دومعلولیتی که تحت آزمایشگاههای ژنتیک قرار می‌گیرند علاوه بر اینکه ژن را در شخص مبتلا مورد آزمایش قرار می‌دهیم قادر هستیم افراد ناقل بیماری معلولیتی در خانواده نیز مشخص کنیم چرا که در بیماری‌های چند معلولیتی در استان وکشور عموما ازدواج‌های فامیلی است.