می 15th, 2018 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

6 سال پیشتر: دیدار صمیمانه تشکل های مردم نهاد یزد و ورزنه باشاخه درخت صلح و دوستی

کاروان فعالان محیط زیست استان یزد با شعار آب ،صلح ،مهرورزی به این شهرستان سفر کرد تا در گفتمانی دوستانه موضوع مشکل آب دو منطقه مطرح گردد.
در ابتدای ورود کاروان یزد به شهرستان ورزنه، جمعی از نمایندگان مردم نهاد روی پل سیف اردکانی به استقبال یزدیها آمدند ویزدیها هم شاخه‌های در خت زیتون به عنوان نماد صلح ودوستی تقدیم مردم ورزنه کردند.
در ادامه از مزارع کشاورزی شهرستان ورزنه دیدار به عمل آمد و نهایتا فعالان محیط زیست در سالن اجتماعات آموزش و پرورش ورزنه به گفتگو پرداختند.
بخشدار ورزنه دراین دیدار گفت : نگرانی از خشکی زاینده رود فقط مربوط به استان‌های یزد و اصفهان نیست بلکه مربوط به کل کشور است.
وی با اشاره به خشکسالی فراگیر در کشور گفت: در چنین شرایطی به جای تنش ودو دستگی باید همکاری وهمدلی داشته باشیم تا همین مقدار آب موجود را بصورت کارشناسی مدیریت کنیم.
آقای میرمیران عضو انجمن صنف کشاورزان شرق اصفهان هم در این جلسه بیان داشت : خشک شدن زاینده رود نه تنها بر اصفهان که بر ورزنه ویزد هم تاثیر گذار بوده است. وی افزود آب که به گاوخونی نرسد واین تالاب مهم در کشور خشک شود بر قنوات وآبهای زیر زمینی یزد هم تاثیر خواهد گذاشت.
عضو انجمن صنف کشاورزان شرق اصفهان در ادامه ضمن اعلام این مطلب که آب انتقالی به یزد از ۹۰ میلیون متر مکعب در سال به ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته ، گفت: مردم ورزنه برغم این که خشکسالی مزارع و باغ‌های آن‌ها را خشک کرده است مشکلی با انتقال آب شرب به یزد ندارند.
وی ادامه داد از سوی دیگر برداشت‌های بی رویه وغیر قانونی که در بالادست زاینده رودانجام می‌شود با اعتراض کشاورزان مواجه شده است چرا که این برداشت توسط کشاورزان بومی‌ومحلی صورت نمی‌گیرد.
عضو انجمن صنف کشاورزان شرق اصفهان افزود: برای حل این مشکل باید فکری اساسی، ملی وکشوری صورت گیرد چرا که این مشکل فقط مشکل استان اصفهان نیست و بیشتر استانها منجمله استان یزد در دامنه‌های شیرکوه هم درگیر این مسائل است.
وی با اشاره به قدمت روابط دوستانه مردم یزد و ورزنه از مسئولان استان یزد و اصفهان وشورای هماهنگی زاینده رود خواست تا با همبستگی و هماهنگی به صورت ریشه ای مشکل را حل وفصل کنند .
آقای در جوش نماینده تشکلهای مردم نهاد آب یزد هم با تشکر از مهمان نوازی مردم خونگرم ورزنه گفت: ما امروز آمده ایم تا با هم و به صورت مردمی‌مسئله آب را حل کنیم واجازه ندهیم که عده ای انگشت شمار بخواهند با تفر قه بین دو همسایه جدایی بیندازند. وی با دعوت از مردم ورزنه برای سفر به استان یزد گفت: بیائید تا مشکل آب را با هم وبدون هیچ خط جغرافیایی، سیاسی و منطقه ای وطبق شرایط عادلانه برای زیست پایدار حل کنیم و مهربانی ومحبت را جایگزین تنش کنیم.