سپتامبر 19th, 2017 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

7 سال پیشتر: بازاریـابی شبکـه ای به عنـوان یک تجارت قانونی پذیرفته شده است

در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می‌شوند که به طور رسمی‌وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند .

به گزارش ایران هشدار –  یعقوبی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارتبه فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه ای با محوریت تلاش برای کمک به اقتصاد داخل اشاره کرد و گفت در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می‌شوند که به طور رسمی‌وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند . متاسفانه تولید کنندگان داخلی برای تولید کالا در این حوزه اقبالی نشان ندادند و این می‌تواند به این خاطر باشد که هنوز ابعاد شرکت‌های بازاریابی شبکه ای برای آنها کاملا روشن نشده.

چند سالی می‌شود که نوجوانان و جوانان در عرصه بازاریابی شبکه ای زیر پرچم شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در تلاش هستند تا رویاهایی خود را با این کار به واقعیت نزدیک کنند. اما به مرور زمان این تجارت نشان داد که همچنان دارای ضعف‌هایی است و آنچنان که برای جذب نیرو در باغ سبز نشان میداده نیست. تیتر هفته در این بخش از بررسی فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای گفتگویی با معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران انجام داده است.
یعقوبی در ابتدای گفتگو اظهار کرد تعداد شرکت‌های بازار یابی شبکه ای در کشور به عدد ۲۱ می‌رسد و تعداد شرکت‌های فعال  در مازندران ۹ شرکت همراه با ۴۳ دفتر فعالی می‌باشد. تا کنون ۱۰ دفتر غیر مجاز در این زمینه با همکاری نیروی انتظامی‌پلمپ شده است، تا کنون ۵ شکایت از شرکت‌های بازاریابی شبکه ای به رسیده که بررسی شده است.
وی گفت سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره کل اطلاعات ، اداره کل مخابرات، پلیس فتا و اتاق اصناف موضوع بازاریابی شبکه ای در استان را مدیریت می‌کند، این دستگاه‌ها به صورت تیمی‌و بازدید مشترک به فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه ای در مازندران نظارت می‌کنند.
ابراهیم یعقوبی در خصوص قانونی بودن شرکت‌های بازار یابی شبکه ای در استان گفت: اولا این شرکت‌ها هرمی‌نیستند، شاید فرایندشان شبیه به فعالیت‌های هرمی‌باشد اما بازاریابی شبکه ای به معنای فعالیت‌های اقتصادی هرمی‌نیست، شرکت‌های هرمی‌فعل اقتصادی انجام نمی‌دهند اما بازاریابی شبکه ای فعالیت اقتصادی به وجود می‌آورد و توزیع کالا اساس کار بازاریابی شبکه ای است. شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای دارای مجوز قانونی هستند و در حال حاضر این تجارت در مرحله آزمون و خطا است، شاید هم در این تمرین اشکالاتی وجود داشته باشد که به مرور زمان باید حل شود.
معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران در پاسخ به این سوال که بازار یابی شبکه ای چه توجیه اقتصادی دارد به خبرنگار تیتر هفته گفت: این نوع فعالیت برای افرادی که مستمر و یا غیر مستمر  در حال فعالیت در این عرصه هستند ایجاد درآمد می‌کند، برای افرادی که به طور دائم و مستمر و البته حرفه ای مشغول فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای هستند درآمد نسبتا پایداری ایجاد می‌کند اما اشخاصی که به طور مثال دانشجو هستند و به طور موقت شروع به فعالیت می‌کنند درآمدی ایجاد نخواهد کرد، طبیعی است که این نوع فعالیت نیز مانند سایر مشاغل اقتصادی به نسبت تلاش و میزان فعالیت درآمدی را نیز به وجود خواهد آورد.  یکی از مواردی که در این خصوص دولت نیز به آن اصرار دارد بحث کیفیت کالای  توزیعی و پرداخت مالیات این شرکت‌ها است که به طور آنلاین به حساب اداره دارای واریز می‌شود. در بحث قیمت‌ها هم نظارت کافی انجام می‌شود.
یعقوبی در ادامه به فعالیت شرکت‌های  بازاریابی شبکه ای با محوریت تلاش برای کمک به اقتصاد داخل اشاره کرد و گفت در درجه اول اولویت ما این است که در این تجارت تازه وارد کالاهای ایرانی و تولید داخل توزیع شود و به فروش برسد، اما در این بین کالاهای خارجی نیز توزیع می‌شوند که به طور رسمی‌وارد کشور شده اند و به هیچ عنوان قاچاق نیستند . متاسفانه تولید کنندگان داخلی برای تولید کالا در این حوزه اقبالی نشان ندادند و این می‌تواند به این خاطر باشد که هنوز ابعاد شرکت‌های بازاریابی شبکه ای برای آنها کاملا روشن نشده.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران اضافه میکند: اگر شخص وارد شده به این عرصه حرفه ای کارکند می‌تواند به آن به عنوان یک شغل نگاه کند چراکه بازاریابی شبکه ای به عنوان یک تجارت در کشور به طور قانونی پذیرفته شده است، اما برای افرادی که در زیر شاخه‌ها وجود دارند شاید یک شغل پایدار ایجاد نشود، عموما اعضای اصلی این تجارت که در راس کار قرار دارند درآمد خوبی دارند و این حرفه برایشان یک شغل تلقی می‌شود.
این مسئول در پایان اظهار کرد: همه افرادی که در بخش بازاریابی شبکه ای فعال هستند با اخذ مجوزات لازم باید اقدام به برگزاری همایش بکنند.