7 سال پیشتر: انطباق فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای با مقررات قانون نظام صنفی
اتصال دائم وب سایت شرکت به سامانه اصناف برای اخذ کد واحد بازاریابی در هنگام ثبت نام بازاریابان الزامیاست و برابر ماده فوق شرکت موظف به صدور کارت شناسایی عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر مشخصات هویتی و کد واحد بازاریابی برای بازاریابان میباشد. لذا فعالیت بازاریابان بدون داشتن کد واحد و کارت شناسایی دارای اشکال میباشد.
انطباق فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای با مقررات قانون نظام صنفی
مدیران محترم شرکتهای بازاریابی شبکه ای
موضوع:
مطابق با بخشنامه شماره ۶۰/۱۸۳۹۰۱ مورخ ۱۳۹۴/۰۸/۲۵ دبیرخانه کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای نظر به شمولیت قانون نظام صنفی بر فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای و بنا به ضرورت انطباق نحوه فعالیت شرکتهای مذکور با مقررات قانون موصوف و مفاد آیین نامه تبصره ماده(۸۷) آن، ضمن ارسال آیین نامه اجرایی مارالذکر موارد زیر مورد تاکید میباشد:
۱- کلیه شرکتها میبایست در اسرع وقت مطابق ماده(۷) آیین نامه، نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نمایند. شرکتهای مذکور، درصورت تغییر محل دفتر مرکزی و یا برکناری دارنده پروانه کسب به موجب تبصره(۵) ماده(۱۲) قانون نظام صنفی ابتدا برای مکان و یا فرد معرفی شده جدید مطابق مقررات پروانه کسب جدید دریافت نمایند.
۲- برابر بند(و) ماده(۱) آیین نامه، صرفاً توزیع محصولات پر مصرف مطابق بند فوق الذکر در سبد فروش شرکت مجاز میباشد. همچنین براساس تبصره بند(ب) ماده(۹) آیین نامه، فهرست محصولات باید مطابق بخشنامه شماره ۶۰/۱۳۵۲۱۸ مورخ۹۴/۰۶/۱۷ (تصویر پیوست) سه روز قبل از بارگذاری بر روی سبد فروش به این دبیرخانه ارسال گردد.
۳- شرایط اخذ مجوز شعب شرکت موضوع بند(۶ ) ماده(۷) آیین نامه، وفق بخشنامه شماره ۶۰/۱۵۵۴۲۲ مورخ ۹۴/۰۷/۱۴ بوده و حضور مسئولین شعب و نصب اینفوگراف بازاریابی شبکه ای، بنرهای آموزشی و آخرین اطلاعیهها و بخشنامههای این دبیرخانه در محل شعب ضروری است. لذا با توجه به آمار پراکندگی بازاریابان در سطح استانها به منظور جلوگیری از تشکیل جلسات در اماکن عمومیو منازل توصیه میگردد، شرکتها نسبت به راه اندازی شعب برابر مقررات اقدام نمایند.
۴- وفق بند(د) ماده(۸ ) آیین نامه، تمامیوجوه کمیسیون بازاریابان میبایست به صورت ماهیانه حداکثر تا هفت روز اول کاری هر ماه به حساب بانکی آنان واریز و حداکثر ظرف مدت سه روز اطلاعات مربوط در دیتابیس شرکت درج گردد.
۵- براساس بند(ط) ماده(۹) آیین نامه، درصورت فسخ قرارداد بازاریاب، شرکت باید کل مبلغ محصولات مرجوعی خریداری شده در دوازده ماه گذشته را که قابل فروش مجدد است منهای هزینه ارسال و باز پس فرستادن محصول و سود خرده فروشی تعلق گرفته از قیمت مصرف کننده و مالیات غیر استرداد را به بازاریاب بازگرداند. مطابق تبصره ذیل بند فوق، کسر کمیسیون پرداخت شده در ازای فروش کالای مرجوعی از بازاریابان سطوح بالاتر وی بلامانع است. لذا موضوع بازپس گیری کالا میبایست علاوه بر سایت شرکت در محل کلیه شعب نیز اطلاع رسانی گردد.
۶- وفق تبصره ماده (۱۲) آیین نامه، اتصال دائم وب سایت شرکت به سامانه اصناف برای اخذ کد واحد بازاریابی در هنگام ثبت نام بازاریابان الزامیاست و برابر ماده فوق شرکت موظف به صدور کارت شناسایی عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر مشخصات هویتی و کد واحد بازاریابی برای بازاریابان میباشد. لذا فعالیت بازاریابان بدون داشتن کد واحد و کارت شناسایی دارای اشکال میباشد.
۷- به موجب ماده (۱۳) آیین نامه، برگزاری دوره آموزشی برای بازاریابان شامل، اصول و مفاهیم بازاریابی شبکه ای با تمرکز بر معرفی محصولات رایگان بوده و تعیین شرط خرید حجم مشخصی از کالا برای ارائه آموزش تخلف محسوب میگردد. همچنین درصورت عدم وجود شعب، ارائه آموزش به صورت جزوات و یا فایلهای صوتی، تصویری به صورت الکترونیکی توسط شرکتها الزامیاست. درضمن کلیه جزوات آموزشی باید به این دبیرخانه ارسال گردد.
۸- مطابق ماده (۱۰)آیین نامه، مسئولیت نظارت بر دفاتر و شعب مستقیماً بر عهده شرکت میباشد و شرکت در قبال تخلف بازاریابان از جمله ایجاد دفاتر و شعب غیر قانونی، فروش اجباری، تبلیغات خلاف واقع، آموزش غیر اصولی به سبک هرمی، برگزاری جلسات درخارج از محل شعب از قبیل اردو تفریحی و عدم رعایت شئونات اداری در محل شعب و …. دارای مسئولیت حقوقی میباشد.
۹- دریافت مجوز برگزاری همایش در شهرستانهای کشور برابر بخشنامه ۶۰/۱۵۲۷۹۰ مورخ۹۴/۰۷/۱۲ حداقل هفت روز کاری قبل از همایش از این دبیرخانه الزامیبوده و محتویات همایش باید در قالب لوح فشرده به این دبیرخانه تسلیم گردد.
۱۰- شرکتها موظفند، برابر بند (ز) ماده(۲۶) آیین نامه، رسیدگی به شکایات و نارضایتی را سیستماتیک نموده و ضمن تسلیم کدرهگیری به معترضین در اسرع وقت رسیدگی لازم را معمول نمایند.
۱۱- به جهت جلوگیری از هرگونه بزرگ نمایی درآمد براساس ماده ۱۰ آیین نامه، انتشار میزان کمیسیون و پاداش بازاریابان همچنین استفاده از نرم افزار محاسبه کمیسیون و پاداش بر روی سایت شرکتها ممنوع میباشد.
معرفی شرکتهای هرمیدر میبد و لیدرهای آن به مردم جهت شناسایی و زیان کمتر به مردم به خصوص در خانههای تیمی