ژانویه 9th, 2017 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

7 سال پیشتر: معماری حوزه ما با خطر جدی مواجه است

آیت الله اعرافی در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم گفت : امروز از منظر معماری حوزوی با خطر جدی مواجه هستیم و دیگر مدارسی شبیه به فیضیه، دارالشفا کم داریم.

آیت الله اعرافی در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم ضمن تسلیت وفات حضرت معصومه(س) اظهار داشت: اهمیت میراث فرهنگی روشن است و مقوله راهبردی این میراث به تدریج، مقداری جای افتاده؛ اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است.

img16213284

وی ابراز داشت: در حوزه میراث در اقسام گوناگون آن همچون سخت، نرم، ملموس و ناملموس آن باید فعالیتی اسلامی‌انجام بگیرد؛ البته مباحثی وجود دارد؛ اما به نظر می‌آید که کار بیشتری را می‌طلبد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: باید پایه‌های فکری و معرفتی این میراث را استخراج نموده و کامل کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: «صیانت از داشته‌ها» و «بازآفرینی گذشته در شرایط و أشکال جدید» دو مقوله مهمی‌است که باید به آن پرداخت و مبانی فکری آن را استخراج و عرضه کرد.

وی بیان داشت: الگوسازی از دیگر مباحث مهم در این مقوله است تا بتوان گذشته را در قالب جدید ارائه نمود.

امام جمعه قم اظهار داشت: از غصه‌های ما این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و … به الگوهای مناسبی از میراث فرهنگی نرسیده اند؛ البته انتظار می‌رفت که پس از انقلاب اسلامی، الگوهای جدیدی در شهرسازی و معماری ارائه گردد که متأسفانه نشده است.

وی ابراز داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصمیماتی در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی‌گرفته شده که در حال سندنویسی می‌باشد.

*امروز متأسفانه شهرسازی روح داری در کشور نداریم

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امروز متأسفانه شهرسازی روح داری در کشور نداشته و باید به این مقوله توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این کارها به حوزه‌های علمیه برگشته و باید در این موضوع وارد شده تا بتوانیم طراحی‌های نوین و اسلامی‌به جامعه مخاطب عرضه نماییم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: پیشنهاد ما این است که دبیرخانه کنگره دائمی‌شده و استمرار پیدا کند و قم به عنوان محور، مطرح و فعالیت‌ها را ادامه دهد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: تدوین دانشنامه تاریخ قم از ضرورت‌هاست که حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی نیز می‌توانند در تدوین آن سهیم بوده و تعامل و همکاری داشته باشند.

وی ابراز داشت: باید کارگروهی برای میراث غیرملموس قم راه اندازی شود تا به صورت جداگانه پیگیری گردد.

*فرهنگ سازی از مباحث مهم در صیانت از میراث فرهنگی است

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: فرهنگ سازی صیانت از میراث فرهنگی، أمر مهمی‌است که از ضروریات بوده و می‌توان با ارائه فکر منسجم و منظم پیام ساز صیانت از میراث فرهنگی شد.

وی تصریح کرد: تعریف دوره‌های کوتاه مدت برای توریست‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان در این زمینه داشت و مرکز آموزش‌های کوتاه مدت جامعه المصطفی نیز می‌تواند در این زمینه همکاری و تعامل داشته باشد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: حساسیت سازی برای صیانت از فرهنگ قم از دیگر مباحث مهم است که ما در نمازجمعه قم می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.

*امروز ارزیابی ما از ساختمان‌های مدارس علمیه قم مثبت نیست

وی اظهار داشت: امروز ارزیابی ما از ساختمان‌های مدارس عملیه قم مثبت نیست و متأسفانه با میراث‌های فرهنگی، تاریخی و دینی ما سازگار نبوده و معیارها در آن رعایت نشده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: امروز از منظر معماری حوزوی نیز با خطر جدی مواجه هستیم و دیگر مدارسی شبیه به فیضیه، دارالشفا و … کم داریم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: راه اندازی کارگروه حوزوی، دانشگاهی و میراث فرهنگی از ضروریات امروز قم است تا میراث ناب قم حفظ شده و استمرار پیدا نماید.