دسامبر 6th, 2016 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

7 سال پیشتر: ۱۰ باور غلط در مورد بیماری «ایدز»

به بهانه ۱۴ آذر ماه روز جهانی ایدز  و در راستای هفته اطلاع رسانی بیماری ایدز کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان میبد مطلبی جهت آشنایی هرچه بیشتر همشهریان و کاربران گرامی‌با عنوان ” ۱۰ باور غلط در مورد بیماری «ایدز»” برای سایت ارسال نمودند که جهت اطلاع عموم درج می‌گردد

۱- باور غلط : بیماری ایدز یک بیماری واگیردار است و هرگونه مواجهه بیماران با افراد سالم می‌تواند منجر با انتقال بیماری، گردد!!۱۲۲۱
واقعیت : بیماری ایدز یک بیماری ویروسی قابل انتقال است و بجز از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی و یا هر جسم تیز و برنده که آلوده به خون تازه باشد ، مادر آلوده به کودک و تماس جنسی با فرد آلوده، راه انتقال شناخته شده دیگری ندارد.
۲- باور غلط : نیش حشرات از جمله پشه می‌تواند باعث انتقال ویروس HIV از شخص آلوده به فرد سالم گردد!!
واقعیت : سلول خون آلوده مکیده شده توسط حشرات به سرعت توسط آنزیم‌های حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه حیات در بدن حشره نمی‌باشد و حشره با گزش فرد دیگر نمی‌تواند ویروس فعال را منتقل کند.
۳- باور غلط : بیماران HIV شناسایی شده، حق انجام فعالیت شغلی در کنار افراد سالم و حضور در اجتماع ندارند و می‌بایست قرنطینه شوند!!
واقعیت : آلودگی به ویروس ایدز ممانعتی برای کار کردن نیست و مبتلایان به HIV تا مادامیکه قادر به انجام فعالیت هستند می‌توانند در کنار افراد سالم و در یک محیط کاری، مشغول باشند.
۴- باور غلط : مسافرت اتباع ایرانی به کشورهای توریستی و نیز استقبال گردشگران خارجی از سفر به ایران از جمله علت‌های افزایش آمار مبتلایان به HIV در ایران است!!
واقعیت : انجام مسافرت‌های خارجی بدون داشتن رفتار پرخطر که روابط جنسی نا ایمن از جمله آن است، هیچگونه تهدیدی برای آلوده شدن به ویروس HIV نیست.
۵- باور غلط : در صورت انجام هرگونه رفتار پرخطر و احتمال آلودگی به ویروس HIV در اولین فرصت می‌بایست نسبت به انجام آزمایش خون اقدام نمود!!
واقعیت : از زمان ورود ویروس HIV به بدن تا زمانی که نشانه‌های اولیه آلودگی به ویروس که همان وجود آنتی بادی در خون است مشخص گردد مدتی بین دو تا ۶ هفته و گاه حتی سه ماه طول می‌کشد که در این زمان، علیرغم اینکه ویروس درون بدن فرد هست حتی اگر فرد آزمایش هم بدهد جواب، منفی خواهد بود . به این دوران، دوران پنجره می‌گویند لذا انجام آزمایش بلافاصله پس از وقوع یک رفتار پرخطر امری غیر ضروری است.
۶- باور غلط : انجام آزمایش HIV برای افرادی که قصد ازدواج دارند و به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند اجباری است و صدور گواهی ازدواج برای زوجین توسط مرکز بهداشت، به منزله عدم ابتلای آنها به بیماری ایدز است!!
واقعیت : هیچ الزامی‌به انجام آزمایش HIV از زوجین در هنگام ازدواج نیست چرا که داشتن یک پاسخ منفی، دلیلی بر آلوده نبودن شخص، نمی‌باشد چه بسا فرد، در چند ماه اخیر، آلوده گردیده و هنوز جواب وی مثبت نشده باشد. از طرفی، فردی که دارای رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد تزریقی و داشتن شرکای جنسی مختلف باشد، در هر زمان می‌تواند آلوده شود و داشتن یک آزمایش منفی قبل از ازدواج، ضامن سلامتی فرد نیست اما چنانچه خود زوجین بنا به دلایلی از جمله داشتن سابقه رفتار پرخطر، تمایل به انجام آزمایش داوطلبانه HIV داشته باشند محدودیتی برای انجام این آزمایش وجود ندارد.
۷- باور غلط : تمام افراد آلوده به ویروس HIV ، به عوارض ناشی از آن، دچار گردیده و در کوتاه مدت، به ایدز مبتلا می‌شوند و با توجه به اینکه هیچ اقدام پیشگیرانه ای در این خصوص، وجود ندارد محکوم به مرگ خواهند بود!!
واقعیت : اگرچه تاکنون داروی موثری که بتواند ویروس HIV را کامل از بین ببرد وجود ندارد . اما داروهای مناسبی وجود دارند که می‌توانند تعداد ویروس را درخون به شدت کم کرده و مانع پدید آمدن علایم مرحله ایدز شوند. مراقبت مستمر افراد مبتلا به اچ آی وی و درمان به موقع عفونت‌ها و بیماریهای دیگر می‌تواند در به تعویق انداختن مرحله بیماری، بسیار موثر باشد.
۸- باور غلط : ویروس ایدز قادر است تا مدتها در محیط بیرون از بدن انسان، زنده بماند و ایجاد بیماری بکند!!
واقعیت : HIV یک ویروسی است که در مدت خیلی کوتاهی خارج از بدن می‌میرد و جز در بدن انسان قدرت زندگی و تکثیر ندارد و اگر افراد، در معرض انتقال مستقیم قرار نگیرند خطر انتقال از طریق غیرمستقیم بسیار کمتر است.
۹- باور غلط : انجام آزمایشات تشخیصی HIV هزینه بر، و مستلزم صرف وقت زیاد است!!
واقعیت : کلیه افرادی که سابقه رفتار پر خطر داشته یا به هر دلیل، در گروه افراد در معرض خطر ابتلا به HIV
قرار می‌گیرند می‌توانند به مراکز ارائه خدمات تشخیص اولیه بیماری ایدز مراجعه و در کمتر از ۱۰ دقیقه از وضعیت خود مطلع گردند. این مراکز در مرکز استان تمام شهرستان‌های استان آماده ارائه خدمات هستند و شهروندان میبدی می‌توانند با مراجعه به مراکز سلامت جامعه ۴ شهری (هاشم دهقانی) واقع در خیابان سلمان فارسی – بلوار شهداء – جنب میدان امام حسین(ع) یا کلنیک مشاوره بیماریهای رفتاری واقع در مرکز سلامت جامعه بفروئیه مراجعه نموده یا با شماره تلفن ۳۲۳۳۷۵۵۰ تماس حاصل نمایند.
۱۰- باور غلط : مراجعه به کلینک مشاوره بیماریهای رفتاری یا سایر مراکز ارائه خدمات مشاوره ای و تشخیصی HIV موجب می‌شود افراد، به دید خاصی به شما نگاه کرده و شما را مجرم، معتاد یا لاابالی بپندارند!!
واقعیت : کلیه خدمات مشاوره ای و تشخیصی HIV در کلنیک‌های مشاوره و سایر مراکز، کاملاً محرمانه و صرفاً توسط پزشک یا کارشناس مربوطه ارائه و بحز در مواردی که فرد، بعنوان HIV مثبت شناسایی شده و نیاز به تشکیل پرونده مراقبت داشته باشد سابقه ای از مراجعین در مرکز، ثبت نخواهد شد.