مارس 3rd, 2016 تعداد بازدید: پرینت مطلب ارسال به دوستان

8 سال پیشتر: فرمان سلامتی در دست کیست؟

۱۲۲۱

هنوز چند روزی از وقوع یک حادثه دلخراش تصادف موتور سوار و درگذشت مرحوم حسین عباسی، نوجوان ۱۵ ساله میبدی نگذشته بود که جوان ۲۰ ساله ای دیگر، بر اثر برخورد با مانع، جان خود را از دست داد و خانواده ای را به سوگ، نشاند.
گرچه اقدام خداپسندانه خانواده این مرحوم در اهداء اعضای بدن جگرگوشه خود به بیماران نیازمند، همچون خانواده‌های مرحوم رشیدی و مرحوم عباسی، دل خانواده‌هایی را شاد کرد و نور امیدی در زندگی بیمارانی نیازمند، بر افروخت اما اهمیت توجه به ارتقاء سطح فرهنگ ترافیک در شهروندان و نیز پرداختن مسئولین و دست اندرکاران، به معضلات ترافیکی و رفع نقاط حادثه خیز را دوچندان کرد.
نگاهی اجمالی به آمارهای سوانح و حوادث شهرستان در ۱۰ ماهه اول سال نشان می‌دهد ۴۸ درصد حوادث رخ داده در شهرستان میبد مربوط به حوادث ترافیکی بوده و در این میان، سهم تصادفات موتورسیکلت سوار از مجموع حوادث ترافیکی شهرستان، ۸۲ درصد، خودروسوار ۱۱ درصد و عابر پیاده نیز ۷ درصد گزارش گردیده است.
بدون شک، درهر حادثه ترافیکی، یکی از سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده یا تلفیقی از این سه عامل، نقش دارند اما اینکه چه عامل یا عواملی دست به دست هم داده و شهروندان میبدی را سرآمد استان نموده و با بیشترین آمار حوادث ترافیکی، در رتبه دوم استان جای داده است جای بسی تأمل است.
خواسته یا ناخواسته ما در مهندسی معابر سطح شهر، مشکلات عدیده ای داریم که بر هیچ کس پوشیده نیست از طرفی دیگر طبق اذعان مسئولین راهور، بالاترین حجم موتور سیکلت و خودروی در حال تردد نسبت به جمعیت را در سطح استان، به خود اختصاص داده ایم اما آیا علت مصدومیت بیش از ۱۰۰ نفر در ماه و فوت ماهیانه دو نفر به دلیل حوادث ترافیکی که عمدتاً از گروه سنی جوان هستند را صرفاً می‌توان به جاده و خیابان نسبت داد؟ اگر اینطور باشد پس سهم نیروی انسانی یا همان راننده خودرو و راکبین موتورسیکلت در بروز این حوادث چقدر است؟ در شرایطی که کارشناسان حوزه ترافیک، سهم انسان در بروز حوادث ترافیکی را ۷۰ درصد و سهم وسیله نقلیه، محیط و جاده را مجموعاً ۳۰ درصد، برآورد می‌کنند ما همچنان به دنبال مقصر می‌گردیم.
منابع و شواهد بیمارستانی و پزشکی قانونی، همواره بیشترین عامل مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را ضربه به سر اعلام کرده و پلیس راهور نیز بیشترین علت تصادفات را سرعت زیاد، عدم توجه به جلو و وجود رفتارهای پرخطر درحین رانندگی، ثبت می‌کند، اما اگر شما در حین رانندگی رفتار پرخطری را از خود بروز ندهید، تمرکز و دقت کافی را سرلوحه برنامه خود قرار دهید، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را به درستی رعایت کنید، به عابرین پیاده، توجه کنید، با سرعت مطمئنه، تردد کنید، شرایط سفری ایمن را در مسافرتها برای خود مهیا کرده و در مسابقات اتومبیل سواری یا موتورسواری، بدون تجهیزات ایمنی مناسب، حاضر نشوید شک نکنید که فرمان سلامتی در دست شماست!!

دبیرخانه کمیته جامعه ایمن شهرستان میبد
محمدرضاجانب اللهی فیروزآبادی